Zde pokorně odkážeme na vysvětlení povolanějších, a to na stánku awainqerch.cz, kde je organizačním týmem akce stručně a geniálně popsáno, co LARP je.
Když shrneme nejdůležitější prvky:
dramatičnost - ve smyslu divadelní performance, přehnaná gesta, hlasité šeptání, aby slyšeli i diváci vzadu. Všechny emoce a akce hrejte o stupeň silněji, než byste hráli v realitě.
imerze - to znamená vtažení do situace, angažovanost, to, že nevypadnete z role. Nebojte se položit do emocí, které vaše postava prožívá.
bezpečnost - myslete na to, že jde stále o hru, ze které můžete kdykoli vystoupit a odejít, pokud je vám to nepříjemné nebo by to mohlo být nebezpečné.
Čekejte konflikty mezi postavami i uvnitř jednotlivých postav. Postavy a příběh jsou napsány tak, aby se střetávaly jejich pohled na svět, osobní zkušenost, sny, touhy a zranění. Konflikty chceme a chceme, aby se odehrály, pokud možno hlasitě a dynamicky.
Čekejte různorodá místa, na kterých se budou odehrávat jednotlivé scény. Přesný počet neprozradíme, ale všechny budou v rozumné vzdálenosti dosažitelné pěšky. Přesuny jsou součástí hry, postavy mají čas řešit vzájemné vztahy, vyčítat si něco nebo splétat hypotézy o případu.
Hru ve smyslu play. Každý z vás je zároveň hercem a divákem. Hrajte tak, abyste si hru užili vy i ostatní jako dobré drama. Ne všechno se postavám má podařit, bude to chtít hodně improvizace, ale o to jde. Vaše postavy jsou antihrdinské, otravné, podlé, zkorumpované... Nesnažte se je spasit, nemají nic společného s vámi jako hráči, vžijte se do jejich světa a zkuste jim být věrní, i pokud je to dovede k trpkému konci.
Špínu - ne že byste nutně prolézali skládkou, ale může nastat situace, kdy budete lézt do zaprášeného prostředí a bude fajn, když se nebudete muset zabývat tím, jestli se můžete umazat.
Hru ve smyslu game. Toto není fotbal, nejde o to, něco vyhrát, získat co nejvíc bodů. Řekli byste snad, že herec Hamleta prohrál?
Zážitkově pedagogickou hru. Zážitková hra je založena na tom, jak se vy chováte v reálných nebo imaginárních situacích a následné reflexi. Zde nejde o vás, ale o vaši postavu. I pokud bude možnost učinit během hry nějaké rozhodnutí, které má morální rozměr, nejde o to, abyste se zachovali morálně správně, ale tak, jak by se zachovaly vaše postavy.
Únikovku / šifrovačku ve smyslu, že byste sami museli na něco přijít. Jen dvě z našich postav jsou vyšetřovatelé a nejsou to žádní géniové. Reálné vyšetřování není dramatické, efektní ani zábavné. Zde si na něj jen hrajeme. To ovšem neznamená, že příběh pro vás nebude tajemný.
Hru na hrdiny - vaše postavy nejsou hrdinské. Nečekejte v tomto směru žádnou katarzi a nesnažte se být na druhé postavy hodní jen proto, že se to tak přece dělá. Když si budete moci vybrat, vyberte tu variantu, která posune hru dopředu a zahrne více lidí - zastat se odstrčené postavy ano, místo konfliktu se vypsat do deníčku ne.
Náš LARP je určen pro zkušenější hráče, kteří umí hrát roli, ale zvládnou to i prvohráči s otevřenou hlavou.
Ideální hráč hraje uvěřitelně emoce a jednání své postavy a zároveň si je vědom, že je to stále jen hra. Nehledáme myslitele - detektivka je setting hry, ale nejedná se o únikovku. Ani nepotřebujeme cosplayery - kostýmová náročnost je zde minimální.
Vedlejší případ je nejspíš dramatická obsahová hra - ovšem pro velmi malý počet lidí - až by se mohlo zdát, že se jedná o komorák. Ve shodě s obsahovými hrami a oproti komoráku nám ve Vedlejším případu bude záležet na lokacích a rekvizitách. Nevyhneme se ani pár drobným mechanikám, byť se je budeme snažit omezit, aby byl zážitek ze hry co nejblíže realitě.
Hra bude docela dost skriptovaná (např. podobně jako Čára nebo Čistí). Konec hry necháváme otevřený a bude záležet na rozhodnutí hráčů v roli jejich postav. U postav máme dopředu definované zlomy, u kterých očekáváme že a kdy nastanou. Jejich spouštěčem budou převážně změny prostředí, cizí postavy nebo povahové triggery ostatních postav. Postavy nebudou mít napsané, co mají dělat v které scéně nebo části hry (jako je třeba na Fallen).
Postavy neví vše, co ví hráči - a ani hráči neví všechno. Myslíme si, že bude zajímavější, když na některé věci (o ostatních, o příběhu nebo i svých postavách) budete přicházet až v průběhu hry.
Podle dělení z tohoto článku bude naše hra imerzivním a dramatickým larpem; nejedná se o hru, která se má vyhrát. Jde nám o to, abyste se jako hráči vžili do svých postav a prostředí a spolu si odehráli dramatický příběh.
Toto není bojová hra. Neexistují zásahy, zranění ani životy. Veškeré zbraně, které se mohou objevit, jsou funkční rekvizity pro větší dramatičnost.
Pro jistotu ještě jednou - nejde o game a nelze tuto hru tedy vyhrát. Budeme velmi rádi, když se vyhnete i off-game myšlenkám typu: Sem by nás organizátoři neposlali, tam nepůjdu. Nebo: Podle času je tohle poslední scéna, udělám něco velkýho bez ohledu na moji postavu. Případně: Tohohle organizátora znám, ten bude důležitej, půjdu za ním.
V přihlášce je možnost přihlásit se společně s kamarádem. Zkusíme to rozřadit do hráčských skupin tak, abyste mohli hrát spolu, ale nemůžeme zaručit, že budete mít svoji vysněnou postavu.
V neděli večer se potkáme v nějaké hospodě/klubovně, kde si můžete popovídat o svých zkušenostech i s jinými skupinami hráčů. Můžete se zeptat, jak řešili nějaký vztah nebo jak hráli charakterový rys vaší postavy. Toto setkání je neformální a pochopitelně nepovinné.
Prohlášení
Jsme si vědomi toho, že někteří lidé se v genderové binárním dělení neidentifikují - nicméně na naší hře takové postavy nejsou. Zároveň v naší hře jednoznačně vítáme všechny hráče bez ohledu na jejich orientaci a gender identifikaci. Výběr charakteru postavy probíhá v dialogu hráče s organizátory hry. Všem hráčům se budeme snažit poskytnout charakter, který jim vyhovuje. Jedna postava je unisex a má tedy dvě varianty.